| Źródło: filharmonia.opole.pl
Koncert w 1050. rocznicę Chrztu Polski oraz 76. rocznicę Zbrodni Katyńskiej
Miejsce wydarzenia: Filharmonia Opolska im. Józefa Elsnera ul. Krakowska 24, Opole
W kwietniu tego roku spotykają się dwie ważne dla Polski daty – mija bowiem 1050 lat od chrztu Polski oraz 76 lat od zbrodni katyńskiej. Oba wydarzenia (choć pozornie odległe od siebie czasowo i tematycznie) staną się dla nas nie tylko okazją do refleksji, ale także motywacją do nieustannego poszukiwania własnej – choć osadzonej w bardzo konkretnej historii – tożsamości.
Muzyka, w której Filharmoników Opolskich poprowadzi tego wieczoru dyrygent Sebastian Perłowski, będzie więc na wskroś polska. W pierwszej części koncertu sceną zawładnie niepodzielnie Ignacy Jan Paderewski. Uwertura Es-dur na orkiestrę symfoniczną pochodzi z młodzieńczego okresu twórczości kompozytora i... mimo ogromnej popularności Paderewskiego jako pianisty, twórcy i polityka – jest właściwie nieznana, nawet w gronie artystów i muzykologów! Rozpoczyna się nostalgicznie; temat (który z powodzeniem mógłby pełnić dziś rolę tak bardzo uwielbianej przez publiczność muzyki filmowej) niezwykle barwnie przechodzi między poszczególnymi instrumentami orkiestry, ukazując bogactwo jej brzmienia. Zasadnicza, żywsza część utworu jest taneczna, ale jest to taniec pełen dostojeństwa.
Drugie dzieło to Fantazja polska gis-moll op.19. Sam Paderewski pisał w swoich pamiętnikach tak: „Lato 1893 spędziłem z synkiem i paroma przyjaciółmi w Yport, małej, spokojnej miejscowości w Normandii. (…) Ten okres spędzony z synem i przyjaciółmi dał mi choć krótką chwilę wytchnienia od ciągłych podróży i pracowitego życia, które dotąd było moim udziałem. (…) Miałem teraz czas na wszystko, poczułem się wolny od ciążącego jarzma. Zabrałem się do kompozycji i rozpocząłem „Fantazję polską” - utwór na fortepian i orkiestrę, który ukończyłem w ciągu pięciu tygodni. „Fantazja” po raz pierwszy została wykonana na festiwalu w Norwich; (…) przy czym kompozycja moja spotkała się z uznaniem publiczności. (…) Grało ją potem wielu innych znanych artystów.”
Nic dodać, nic ująć – Fantazja polska do dziś zachwyca, a realizacja partii solowej jest dla znakomitych pianistów zawsze powodem do dumy. W Filharmonii Opolskiej wybrzmi ona w wykonaniu Julii Kociuban, laureatki m.in. trzeciej nagrody na 12. Międzynarodowym Konkursie Mozartowskim w Salzburgu.
Finałem tego wieczoru będzie monumentalna Symfonia F-dur „Polonia” op. 14 Emila Młynarskiego. Młynarski – kompozytor, skrzypek i dyrygent – dobrze wiedział, jak porwać publiczność. Olbrzymi skład orkiestry to doskonały aparat do ukazania patriotycznego ducha narodu polskiego. Szczególnie poruszający jest fakt, że Polonia to jedna z niewielu polskich symfonii, która – mimo że do tej pory (sic!) nie została wydana drukiem – przetrwała czas wojennej zawieruchy.
Sebastian Perłowski ukończył z wyróżnieniem wydziały Dyrygentury Symfoniczno-Operowej w klasie prof. Jana Wincentego Hawela oraz Kompozycji adt. Dariusza Janusa w Instytucie Jazzu na Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach. Swoje umiejętności doskonalił w Jarvie Academy oraz pod okiem takich mistrzów jak: Jorma Panula, Jin Wang, Adrian Gnam czy Yuri Simonov.
Jest Laureatem:
- I Nagrody na Międzynarodowym Konkursie Dyrygenckim w Atlancie,
- I Nagrody na Międzynarodowym Konkursie Dyrygenckim w Cordobie,
- II Nagrody na Międzynarodowym Konkursie Dyrygenckim „Concurso Jovens Maestros” w Lizbonie,
- II Nagrody na Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim im. Krzysztofa Komedy,
- III Nagrody na Międzynarodowym Konkursie Dyrygenckim w Bukareszcie,
- Nagrody Specjalnej na II Międzynarodowym Konkursie Dyrygentów muzyki chińskiej w Hong Kongu.
Jest również półfinalistą Międzynarodowego Konkursu Dyrygenckiego „Lovro von Matačić” w Zagrzebiu.
Sebastian Perłowski został również nominowany do nagrody krytyków muzycznych i publiczności „Najlepszy Dyrygent Opery Krakowskiej ostatnich pięciu lat” oraz do jednej z najbardziej prestiżowych nagród - Nestle Salzburg Festival Conducting Award.
Współpracował z wieloma orkiestrami w Polsce i na świecie takimi jak Sinfonia Varsovia, Sinfonia Iuventus, NOSPR, Orkiestra Akademii Beethovenowskiej, The Hong Kong Chinese Orchestra czy The George Enescu Philharmonic Orchestra Bucharest oraz z światowej klasy solistami - Julius Berger, Jose Cura. Na swoim koncie ma nagrania dla wytwórni ECM, DUX czy Kameny. Na co dzień jest wykładowcą kompozycji na AM w Katowicach oraz dyrygentem współpracującym z Operą Krakowską oraz Orqesta Metropolitana de Lizboa. Koncertuje w kraju i zagranicą prowadząc koncerty symfoniczne klasyczne, jazzowe i musicale.
Julia Kociuban urodziła się w Krakowie. Naukę gry na fortepianie rozpoczęła w wieku 5 lat. Ukończyła Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawie. Obecnie studiuje na Universitat Mozarteum w Salzburgu w klasie wybitnego pianisty i pedagoga prof. Pavla Gililova. Posiada jak na swój wiek imponujący dorobek artystyczny.
Jest laureatką nagród Grand Prix, pierwszych miejsc oraz nagród specjalnych w wielu znaczących ogólnopolskich i międzynarodowych konkursach pianistycznych, oraz stypendystką m.in. Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz programu stypendialnego „Młoda Polska”. Jako pierwsza Polka w historii była półfinalistką Międzynarodowego Konkursu im. Piotra Czajkowskiego w Moskwie (2015) oraz laureatką trzeciej nagrody na 12 Miedzynarodowym Konkursie Mozarta w Salzburgu (2016).
Występowała w najważniejszych salach koncertowych w Europie (m.in. Herkulessaal w Monachium, Konzerthaus w Wiedniu, Konzerthaus w Berlinie, Laeiszhalle w Hamburgu), Północnej Ameryce oraz Azji, była zapraszana na najbardziej prestiżowe międzynarodowe festiwale muzyczne m.in. Międzynarodowy Festiwal Pianistyczny La Roque d’Antheron, Festiwal Pianistyczny Young Euro Classic w Berlinie, Wielkanocny Festiwal Ludwiga van Beethovena w Warszawie, Międzynarodowy Festiwal Chopinowski w Dusznikach Zdroju, Kissinger Sommer w Bad Kissingen.
Koncertuje jako solistka, kameralistka, a także z towarzyszeniem różnych orkiestr kameralnych i symfonicznych. Współpracowała z wieloma cenionymi dyrygentami w Polsce i za granicą m.in. z: Hansem Graf, Nemme Järvi, Kristjanem Järvi, Lahavem Shani, Jerzym Maksymiukiem, Markiem Pijarowskim, Tadeuszem Wojciechowskim, Marcinem Nałęcz – Niesiołowskim, Łukaszem Borowiczem.
Jej nagrania wielokrotnie były wykorzystywane przez Program 2 Polskiego Radia, Telewizję Polską, niemieckie BR-Klassik, austriackie ORF oraz Francuskie Radio „France musique”.
W marcu 2015 ukazała się jej debiutancka płyta „Schumann, Chopin, Bacewicz” uznana przez krytyków jednym z ciekawszych polskich pianistycznych debiutów fonograficznych ostatnich lat.
15.04.2016r. godz. 19:00 – Filharmonia Opolska im. Józefa Elsnera
Wstęp: 15 zł / 30 zł
Miejsce: sala koncertowa
Napisz komentarz
Komentujesz jako: Gość Facebook Zaloguj