Piosenki Katarzyny Gaertner

22.04.2018 18:00

Miejsce wydarzenia: Klub Muzyczny - Opole , Krakowska 24

Organizator: Filharmonia Opolska im. Józefa Elsnera

Występują słuchacze Opolskiego Studia Piosenki i Studia Piosenki BARD
Katarzyna Gaertner – polska kompozytorka, pianistka i aranżerka. Autorka takich przebojów jak „Małgośka”, „Eurydyki tańczące”, „Wielka woda” czy „Bądź gotowy dziś do drogi”.
Absolwentka Średniej Szkoły Muzycznej w Krakowie w klasie fortepianu. Jeszcze w czasie edukacji w szkole muzycznej zainteresowała się jazzem. Pracę artystyczną rozpoczęła w 1958 roku, grając do 1960 roku w amatorskich zespołach muzyki jazzowej – New York Quartet oraz Old Time Band. W roku 1958 wzięła też udział w krakowskich Zaduszkach Jazzowych, a rok później (1959) – w obozie muzycznym Jazz Camping na Kalatówkach i koncertach prestiżowego warszawskiego Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Jazzowej Jazz Jamboree. Współpracowała też z wieloma muzykami – Andrzejem Kurylewiczem, Jerzym Matuszkiewiczem, Zbigniewem Namysłowskim i Andrzejem Trzaskowskim.
W 1960 roku została akompaniatorką, kompozytorem i kierownikiem muzycznym Estrady Rzeszowskiej. Rok później (1961) została członkinią zespołu Klipsy, akompaniującego Mieczysławowi Foggowi. Wówczas poznała Helenę Majdaniec, dla której napisała piosenkę Eurydyki tańczące, później wykonywaną przez Annę German. Od 1962 roku zaczęła komponować piosenki zawodowo.
W 1968 roku zaczęła tworzyć również dla potrzeb filmu i teatru. Jest autorką muzyki do prekursorskiej mszy beatowej Pan przyjacielem moim, jednego z pierwszych polskich musicali Na szkle malowane (1970), do oratorium Zagrajcie nam dzisiaj, wszystkie srebrne dzwony (1975) – oba do tekstów Ernesta Brylla, oraz do musicalu dla dzieci Rumcajs (1974). W wersji scenicznej musicalu Pozłacany warkocz z roku 1980, wystąpił m.in. zespół Dżem z Ryszardem Riedlem.
W 2014 roku skomponowała mszę kanonizacyjną „Missa Santo E Gia Santo”, napisaną specjalnie z okazji kanonizacji Jana Pawła II
 
Historia Opolskiego Studia Piosenki sięga roku 1977. Wtedy to Elżbieta Zapendowska, ówczesna instruktor muzyki Wojewódzkiego Domu Kultury w Opolu, postanowiła zająć się uzdolnionymi wokalnie młodymi ludźmi z terenu Opolszczyzny.
 
Pierwszym zespołem, który uformował się w Wojewódzkim Domu Kultury był zespół o nazwie „Ballada”. Wielkim sukcesem było zdobycie przez grupę wyróżnienia w konkursie „Debiuty” na Festiwalu Opolskim w roku 1978. Utwór, który zasłużył na tę nagrodę nosił tytuł "Wycinanki” (czy ktoś jeszcze pamięta słynne wówczas w całej Polsce „jeszcze wytnę kogutka, kogutka”?). Do zespołu należał m. innymi jeden z najlepszych obecnie gitarzystów jazzowych, Krzysztof „Puma” Piasecki.
 
Pierwszy skład Opolskiego Studia Piosenki to między innymi Małgorzata Sury, późniejsza absolwentka Akademii Muzycznej w Katowicach (Wydział Jazzu); Daria Pakosz, również absolwentka Akademii Muzycznej w Katowicach, laureatka wielu festiwali jazzowych.
W 1979r. powstał kolejny zespół, w którego skład wchodzili słuchacze Studia Piosenki - "Bez Dam". Zespół tworzyli: Krzysztof Nurkiewicz, autor piosenek kabaretowych i poetyckich, późniejszy laureat Grand Prix Ogólnopolskiego Przeglądu Piosenki Autorskiej, Zygmunt Babiak - utalentowany skrzypek, obecnie wielokrotnie nagradzany aktor Opolskiego Teatru Lalek, Ryszard Krawczuk - dziś znany saksofonista jazzowy.
Z Opolskim Studiem Piosenki byli także związani znani dziś doskonali muzycy: Piotr Remiszewski, Marek Kapłon, Mirosław Sitkowski, Stefan Machel, Andrzej Nowak, Marek Raduli, Piotr Skrzypiec.
 
Do 1992 roku Studio Piosenki stanowiło dział Wojewódzkiego Domu Kultury w Opolu. Kiedy w lutym 1992 rozwiązano WDK, Studio rozpoczęło działalność pod egidą Miejskiego Ośrodka Kultury.
Od roku 1993 dzieło Elżbiety Zapendowskiej kontynuuje Jacek Mełnicki, który od 1985 roku był jej asystentem. W rok później współpracę z Opolskim Studiem Piosenki podejmuje Beata Pałka. Przez krótki czas zajęcia prowadzi również Marta Bobowska (wszyscy troje – to utytułowani wokaliści uznawanej za najlepszą w Polsce grupę wokalną gospel - „Studio Singers”).
W międzyczasie Studio Piosenki przechodzi pod dwuletnią opiekę Radia Opole, zmieniając na ten czas nazwę na "Radiowe Studio Piosenki" po to, by niebawem (1996) powrócić ponownie do Miejskiego Ośrodka Kultury w Opolu.
Od września 1999 Opolskie Studio Piosenki staje się samodzielną i niezależną jednostką.
Od tej chwili korzysta z gościnnych progów Amfiteatru Opolskiego; Radia Plus- obecnego Radia Doxa; Politechniki Opolskiej; Filharmonii Opolskiej i Klubu 10 Brygady Logistycznej WP; zaś kadrę wspomagają rozpoczynający niegdyś swoją wokalną drogę w Studio, a już doświadczeni wokaliści- Anna Piechurska; Jolanta Kozielska- Sporniak; Tomasz Stera; Alina Dorosiewicz; Mirosław Kopyto i Zofia Kubiak.
 

Kup bilet